GoedBericht.nl logo
English Blog

GoedBericht.nl wijst op de ene GOD die alles beschikt en bij wie nooit iets mis gaat. Zij wijst op Jezus Christus als Redder der wereld. Jazeker, van alle mensen! Omdat GOD nooit laat varen de werken van zijn handen.


Uitgangspunt is de Bijbelse boodschap zoals Paulus deze als “apostel en leermeester van de natiën” heeft mogen bekendmaken. GoedBericht wil uitsluitend wijzen op wat “er staat geschreven”. Want “de Schrift” bewijst én verklaart zichzelf.

 

De levende GOD is een Redder van ALLE mensen, speciaal van gelovigen!

1 Timotheus 4:10

Prikbord

zondag 14 september
Benthuizen (10.30 uur)
thema: de wereld van Romeinen 1


AANKONDIGING (geef je wel even op!)
zaterdag 27 september
GoedBericht-conferentie in Maarn
thema: de onbekende GOD

Recente Artikelen

Gods Woord zegt ja – de Catechismus zegt nee

De Heidelberger Catechismus spreekt in zondag 7 (vraag 21) over “waar geloof”. Die omschrijft zij als: alles voor waarachtig houden wat God in Zijn Woord geopenbaard heeft. Maar in de vraag die pal voorafgaat aan de definitie van “waar geloof” (vraag 20) geeft ze er blijk van zelf níet te geloven wat God heeft gezegd. Integendeel: ze spreekt het Woord ronduit tegen. En dat niet over een bijzaak, maar over het hart van het Evangelie. Vraag 20 van zondag 7 luidt: Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden? Er zijn twee Schriftplaatsen waar precies deze vraag wordt beantwoord. Letterlijk. Waar Paulus de perfecte parallel laat zien tussen de impact en reikwijdte van één daad van Adam enerzijds, en één daad van Christus anderzijds. Gelijk het door één daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door één daad van rechtvaardigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging van leven.-Romeinen 5:18- Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. Maar ieder in zijn eigen rangorde... -1Korinthe 15:22,23- Beide uitspraken zijn glashelder en ondubbelzinnig. Paulus laat geen ruimte voor uitzonderingen. Met andere woorden: het antwoord van de Catechismus op vraag 20 zou een luid en duidelijk JA moeten zijn. Maar wat antwoordt ze? NEEN, maar alleen degenen die Hem door een waar geloof worden ingelijfd… De ironie kan bijna niet groter. De Heidelberger ontkent categorisch wat God geopenbaard heeft! Terwijl ze spreekt over "een waar geloof", demonstreert ze onverbloemd een waar ongeloof. Wie werkelijk alles voor waarachtig houdt wat God zegt, kan slechts één antwoord op zondag 7 vraag 20 geven, namelijk het expliciete antwoord zoals Romeinen en 1 Korinthe dat geven. En "waar geloof" zegt daarop: amen!

09-08-2025 Lees verder

Golgotha op de Olijfberg?

Waar stond het kruis waaraan Jezus stierf? De traditionele locatie ten westen van Jeruzalem — bij de Heilig Grafkerk of de zogenoemde "Gordons Golgotha" — heeft weinig Bijbelse grond. Er zijn daarentegen overtuigende aanwijzingen dat Golgotha zich aan de oostzijde van de stad bevond, op de Olijfberg. Om te beginnen: in de evangeliën wordt nergens gesproken over een heuvel genaamd Golgotha. De naam betekent eenvoudigweg ‘schedelplaats’ — een aanduiding van de aard of vorm van de plek, niet van een verhoging. Toch duikt “de heuvel Golgotha” vaak op in liederen en traditie, zonder dat daar een Schriftuurlijke basis voor is. Zulke uitdrukkingen vertroebelen daarom gemakkelijk het zicht op wat de Bijbel werkelijk zegt. zicht op het tempelgordijn Een krachtige aanwijzing vinden we in Matteüs 27:50-54. Op het moment dat Jezus de geest gaf, scheurde het voorhangsel van de tempel van boven naar beneden. En de Romeinse hoofdman zag dit gebeuren — een detail dat vaak over het hoofd wordt gezien. Hij zag de aardbeving en “wat er geschiedde”, en riep uit: “Waarlijk, dit was een Zoon Gods.” Maar van waaruit kon men het voorhangsel van de tempel zien? Slechts vanaf de Olijfberg had men zicht op de ingang van de tempel en het enorme gordijn dat vóór het heilige hing. Volgens Flavius Josefus was dit gordijn 24 meter hoog en 7 meter breed — ook op een kilometer afstand nog goed zichtbaar. De hoofdman stond dus aan de oostkant van Jeruzalem. Dáár moet Golgotha gelegen hebben. “nabij de plaats” Johannes 19:20 bevat een andere aanwijzing: “De plaats van de stad waar Jezus werd gekruisigd, was nabij.” In het Grieks staat daar letterlijk: “nabij was de plaats van de stad waar Hij werd gekruisigd.” Die uitdrukking “de plaats” (ho topos) is bekend als aanduiding voor de tempel (vgl. Johannes 4:20; 11:48; Handelingen 6:13-14). Jezus werd dus gekruisigd buiten de stad, maar in de directe nabijheid van de tempel — precies wat geldt voor de Olijfberg. buiten de legerplaats De Hebreeënbrief stelt dat Jezus “buiten de poort” heeft geleden (Hebreeën 13:12), overeenkomstig de wet op het zondoffer dat buiten het kamp verbrand moest worden (Leviticus 16:27). Maar waar was in de dagen van de tempel “buiten de legerplaats”? De Mishna Middot (2:4) beschrijft hoe de priester die de rode vaars slachtte op de Olijfberg stond, met rechtstreeks zicht op de tempelpoort. Volgens de rabbijnse traditie vond het ritueel van de rode vaars — eveneens een type van reiniging van zonde — plaats aan de oostzijde van Jeruzalem, buiten het kamp. “Buiten de legerplaats” stond voor: op de Olijfberg. het lege graf Als Golgotha op de Olijfberg lag, dan moet ook het graf van Jezus daar geweest zijn. Want Johannes 19:41 zegt dat het graf zich bevond “ter plaatse waar Hij gekruisigd was”. Daarmee zijn kruis, graf, opstanding, hemelvaart én wederkomst geografisch met één berg verbonden: de Olijfberg. Dáár werd Hij verhoogd, dáár verrees Hij, dáár zal Hij terugkomen — zie Handelingen 1:12 en Zacharia 14:4. niet voor niets een "berg van olijven" De Olijfberg is niet zomaar een decor. De olijfboom staat in de Schrift voor leven dat sterker is dan dood. Denk aan de duif die terugkwam bij Noach met een olijftak — het eerste teken van leven na het oordeel (Genesis 8:11). En denk aan de olie in de tempel, die het licht deed branden — een beeld van het leven dat in de hemelen straalt. De Olijfberg is geen voetnoot in het evangelie, maar de vaste grond waarop de grote heilsfeiten verankerd zijn.

05-08-2025 Lees verder

Recente Toespraken
Prikbord

zondag 14 september
Benthuizen (10.30 uur)
thema: de wereld van Romeinen 1


AANKONDIGING (geef je wel even op!)
zaterdag 27 september
GoedBericht-conferentie in Maarn
thema: de onbekende GOD

Nieuwsflits

‘vrede en veiligheid’ centraal op VN-top tijdens Joods Nieuwjaar

Op 22 september 2025 zal in New York een bijzondere top plaatsvinden over de tweestatenoplossing voor Israël en Palestina. Deze bijeenkomst valt binnen de context van de 80e Algemene Vergadering van de Verenigde Naties (VN) en zal worden voorgezeten door de Franse president Emmanuel Macron en de Saudische kroonprins Mohammed bin Salman.

Wat deze bijeenkomst opvallend maakt, is de timing: zij valt precies in het weekend van Rosj Hasjana, het Joodse Nieuwjaar, ook bekend als het Feest van de Bazuinen. Deze dag markeert de Joodse kalender het begin van het nieuwe jaar, maar heeft ook een diepe profetische betekenis in relatie tot de komst van de (valse en ware) Messias.

De focus van deze VN-top ligt op het bewerkstelligen van vrede en veiligheid in het Midden-Oosten. Drie recente publieke uitspraken van sleutelfiguren onderstrepen deze intentie:

Benjamin Netanyahu (Israël) verklaarde:

In tegenstelling tot de valse beschuldigingen heeft Israël geen territoriale claims jegens buurlanden. Ons doel is vrede en veiligheid.

De Palestijnse VN-vertegenwoordiging publiceerde:

Tot ziens in New York op 22 september. Laten we samen van deze conferentie over de tweestatenoplossing een beslissend keerpunt maken voor vrede en veiligheid voor iedereen in de regio.

Emmanuel Macron (Frankrijk) liet weten:

Ik heb zojuist gesproken met de kroonprins van Saudi-Arabië. Samen zullen we op 22 september in New York de conferentie over de tweestatenoplossing voorzitten. (…) Tot ziens in New York op 22 september. Laten we samen van deze conferentie over de tweestatenoplossing een beslissend keerpunt maken voor vrede en veiligheid voor iedereen in de regio.

Roept deze retoriek van ‘vrede en veiligheid’ niet direct herinneringen op aan Paulus’ woorden 1 Thesalonika 5:3?

Wanneer zij zullen zeggen: ‘Vrede en veiligheid’, dan zal een plotseling verderf over hen komen…

De combinatie van deze politieke ontwikkeling met de timing rond het Joodse Nieuwjaar maakt de komende VN-top opmerkelijk en betekenisvol!

Delen: