GoedBericht.nl logo
English Blog

GoedBericht.nl wijst op de ene GOD die alles beschikt en bij wie nooit iets mis gaat. Zij wijst op Jezus Christus als Redder der wereld. Jazeker, van alle mensen! Omdat GOD nooit laat varen de werken van zijn handen.


Uitgangspunt is de Bijbelse boodschap zoals Paulus deze als “apostel en leermeester van de natiën” heeft mogen bekendmaken. GoedBericht wil uitsluitend wijzen op wat “er staat geschreven”. Want “de Schrift” bewijst én verklaart zichzelf.

 

De levende GOD is een Redder van ALLE mensen, speciaal van gelovigen!

1 Timotheus 4:10

Prikbord

zondag 19 oktober
Papendrecht (10.15uur)
thema: is Trump de nieuwe Kores?

Billboard in Israel showing Donald Trump before U.S. and Israeli flags with the text “Cyrus the Great is alive!”, part of a national campaign linking Trump to the biblical Cyrus from Isaiah 44:28.

Recente Artikelen

de plaats van de derde tempel – nieuwe ontwikkelingen

In februari 2020 verscheen op deze website een artikel onder de titel de plaats van de aanstaande tempel. Daarin werd de vraag gesteld of de tempel van Jeruzalem wel heeft gestaan op de plaats die daar tegenwoordig traditioneel voor wordt aangewezen: het plateau dat bekendstaat als de Haram al-Sharif, waarop de Rotskoepel en de al-Aqsamoskee staan. In dat artikel werd, mede op basis van het onderzoek van dr. Ernest L. Martin (The Temples that Jerusalem Forgot), het scenario naar voren gebracht dat dit plateau niet de tempelberg is, maar het Romeinse fort Antonia. De werkelijke tempellocatie zou dan gezocht moeten worden ten zuiden daarvan, in de Stad van David, bij de Gihonbron. Destijds was dat een excentriek en weinig bekend idee. Inmiddels zijn er ontwikkelingen die dit scenario steeds dringender onder de aandacht brengen. de tempel niet op het plateau maar bij de Gihonbron Het uitgangspunt van de alternatieve tempellocatie is eenvoudig en bijbels onderbouwd: het heiligdom moest voorzien zijn van “levend water” voor rituele reiniging (Lev. 14:5; Num. 19:17). De enige natuurlijke bron in Jeruzalem was – en is – de Gihonbron, gelegen in de Stad van David. Op de huidige Haram al-Sharif bevindt zich geen natuurlijke waterbron. Daarentegen vinden we bij de Gihonbron uitgebreide waterinstallaties, bassins en kanalen die wijzen op intensief cultisch gebruik. In 1 Koningen 1:38-39 lezen we dat Salomo bij deze bron tot koning werd gezalfd. Dat dit juist dáár gebeurde, is moeilijk los te zien van de heilige status die deze plaats had. Ook Openbaring 11 werd destijds aangehaald als opmerkelijke bevestiging. Daar wordt een tempel beschreven die wordt opgemeten, maar de “hof buiten de tempel” wordt nadrukkelijk uitgesloten omdat die gegeven is aan de natiën. Dat komt opvallend overeen met de huidige situatie: de Haram al-Sharif ligt wel binnen Jeruzalem, maar valt niet onder Joods bestuur; het beheer is in handen van Jordanië en de islamitische wereld. De gedachte dat de tempel naast dit plateau herbouwd zal worden – en niet erop – blijkt intussen aan actualiteit te winnen. archeologische ontwikkelingen sinds 2020 Sinds het verschijnen van het genoemde artikel in 2020 zijn er belangrijke ontdekkingen gedaan in de Stad van David. De Israëlische archeoloog dr. Eli Shukron, jarenlang verbonden aan de Israel Antiquities Authority, heeft overtuigende aanwijzingen gevonden voor een vroege cultusplaats direct bij de Gihonbron. In recente publicaties en interviews heeft hij verklaard dat hij daar de oudste heilige plaats van Jeruzalem situeert. Hij wijst op massieve platforms, rituele baden en waterkanalen die duiden op priesterlijke handelingen. Volgens Shukron is dit “de plaats waar Jeruzalem begon als heilige stad”. Daarnaast is er groeiende aandacht voor de vraag of de huidige tempelberg wel de enige optie is voor de historische tempellocatie. Terwijl de traditionele opvatting dat de tempel op het huidige plateau stond, nog steeds dominant is, wijzen recente studies erop dat de Stad van David mogelijk het oorspronkelijke heilige centrum was. De vondsten bij de Gihonbron sluiten nauw aan bij de bijbelse vereisten voor de tempeldienst, waaronder de aanwezigheid van levend water. Het ontbreken daarvan op het huidige plateau maakt dat de vraag naar de exacte locatie opnieuw wordt gesteld. Deze ontwikkelingen zijn geen randverschijnsel meer, maar worden besproken in serieuze archeologische publicaties en presentaties binnen Israël. Wat in 2020 nog vooral een hypothese was, wordt nu onderwerp van onderzoek en debat. verschuiving in de joodse bewustwording Ook binnen de Joodse wereld is er verandering zichtbaar. Organisaties die zich bezighouden met tempelvoorbereiding, zoals het Tempelinstituut, spreken tegenwoordig niet meer met absolute zekerheid over de exacte locatie van de tempel, maar verwijzen naar “voortgaand onderzoek”. Rabbijnen zoals Yehuda Glick (voormalig Knesset-lid en voorvechter van de tempelherbouw) hebben publiekelijk verklaard dat de HERE in onze dagen nieuw licht geeft op deze kwestie en dat de vraag naar de oorspronkelijke tempellocatie onderwerp is van voortgaande openbaring en onderzoek. Daarnaast groeit in bredere religieuze kringen het besef dat de Haram al-Sharif juridisch en religieus onder beheer staat van de volken. Dat versterkt de gedachte dat de tempel niet op dat plateau kan staan, maar dáárbuiten gebouwd zal worden. Deze verschuiving is deels opportunistisch, maar niet zonder betekenis. Wat jarenlang onbespreekbaar was, wordt nu voorzichtig onder woorden gebracht. Niet in de marge, maar in kringen die serieus bezig zijn met voorbereidingen voor een toekomstige tempel. geopolitieke omstandigheden die ruimte scheppen Terwijl het tempelvraagstuk lange tijd theoretisch bleef, is de geopolitieke context van de laatste jaren opvallend veranderd. De Abraham-akkoorden brachten gesprekken op gang over interreligieuze samenwerking in Jeruzalem. Daarbij is meermalen gesproken over de Tempelberg als “huis van gebed voor alle volken” – een uitdrukking die rechtstreeks is ontleend aan de profeet Jesaja. Vanuit de traditionele aanname dat de tempel op de huidige Rotskoepel zou moeten komen, was dit feitelijk ondenkbaar. Maar wanneer de tempel elders staat – op een plek die zowel historisch als Bijbels gerechtvaardigd is – verandert dat geheel het gesprek. Dan ontstaat het scenario van co-existentie: niet óf de Rotskoepel, óf de tempel, maar beide – ieder op zijn eigen plaats. Dit idee wordt niet langer alleen besproken in alternatieve kringen, maar komt steeds vaker aan bod in interviews, lezingen en opiniebijdragen binnen Israël zelf. steeds meer een serieuze optie Alles bij elkaar genomen – de archeologische ontwikkelingen bij de Gihonbron, de groeiende aandacht voor de Stad van David, verschuivingen binnen de Joodse wereld en de veranderende geopolitieke realiteit – maakt dat het idee van een tempel naast de huidige Haram al-Sharif niet langer kan worden afgedaan als pure speculatie. Wat in 2020 nog gezien werd als een alternatieve hypothese, ontwikkelt zich tot een serieuze optie die steeds breder onderzocht en besproken wordt. Het is niet de vraag of deze kwestie opnieuw op de agenda van Israël zal komen, maar wanneer dit zal gebeuren. En wie weet hoe spoedig. Zeker is dat de bouw van deze derde tempel een spectaculair kantelpunt zal vormen in de geschiedenis van het Midden-Oosten en die van Jeruzalem in het bijzonder.

18-10-2025 Lees verder

man en vrouw: zoveel meer dan traditie

Een onbekende jongeman, Davey Verbeek, sprak zich onlangs in een datingprogramma op de Nederlandse televisie uit voor een klassieke rolverdeling: de man als kostwinner en de vrouw primair bij de kinderen. Op zichzelf geen wereldschokkende gedachte – generaties lang werd het zo beleefd. Maar de reacties logen er niet om. Alsof door een wesp gestoken sprongen de (linkse) media erbovenop. Opvallend is hoe de veelgeprezen “inclusiviteit” in de praktijk selectief blijkt te zijn. Iedere afwijkende levensstijl of opvatting wordt omarmd, zolang het maar niet de traditionele visie betreft. Dáár houdt de tolerantie op en wordt men ronduit sektarisch en veroordelend. En voorspelbaar wordt de link gelegd met Andrew Tate, die bekendstaat om vrouwonvriendelijke en zelfs gewelddadige uitlatingen. Zo is de karikatuur snel gemaakt en wordt de discussie bij voorbaat beslecht. Tegelijk schiet ook de verdediging van een louter traditionele rolverdeling tekort. Want de vraag is niet of iets altijd zo geweest is, maar waarop het berust. De Schrift leert dat de man geschapen werd naar Gods beeld: “En God schiep de mens (ha-adam) naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen” (Genesis 1:27). Vandaar dat, zoals Paulus uitlegt, de man beeld en heerlijkheid van God is, terwijl de vrouw de heerlijkheid van de man is (1 Korinthe 11:7). Overigens (maar dat terzijde) is het Beeld van God in de Bijbel altijd Christus (Kolossenzen 1:15). Dat betekent dat de man God representeert als Schepper, terwijl de vrouw de schepping representeert. Dat is niet minderwaardig, integendeel! Beide 'rollen' zijn complementair. Het ene kan niet zonder het andere. Schepper en schepping zijn wezenlijk onderscheiden, maar evenzeer op elkaar betrokken. Daarom spreekt de Bijbel over God als Vader en consequent in mannelijke termen als Hij en Hem. Hij is de Eerste, Degene die het initiatief neemt, zorg draagt en leiding geeft. En de schepping daarentegen wordt voorgesteld als vrouwelijk, ontvangend. Ook als een vrouw die zwanger is en in blijde verwachting van nieuw leven (Romeinen 8:22). De man representeert dus de Schepper, de vrouw de schepping die door Hem is gemaakt en haar vervulling vindt in wat zij van de Man ontvangt. Het is typologie in de zuiverste zin. Daarin ligt het fundament van de verhouding tussen man en vrouw. Het is geen willekeurige traditie, maar een diepgeworteld gegeven dat verankerd is in de schepping zelf. Wie dit uit het oog verliest, vervalt óf in karikaturen, óf in leeg traditionalisme – een verdediging die hooguit steunt op pragmatische argumenten of op hoe de natuur nu eenmaal functioneert, maar die geen geestelijke inhoud heeft. Alleen waar de man de Schepper weerspiegelt en de vrouw de schepping, komt de verhouding werkelijk tot haar recht.

01-10-2025 Lees verder

Recente Toespraken
Prikbord

zondag 19 oktober
Papendrecht (10.15uur)
thema: is Trump de nieuwe Kores?

Billboard in Israel showing Donald Trump before U.S. and Israeli flags with the text “Cyrus the Great is alive!”, part of a national campaign linking Trump to the biblical Cyrus from Isaiah 44:28.

Bijbelvers

Kolosse 1:28 – Hem verkondigen wij

… Christus te midden van jullie, de hoop der heerlijkheid! 28 Hem verkondigen wij terwijl we elk mens attenderen en elk mens onderwijzen in alle wijsheid om elk mens in Christus volmaakt te stellen.

De essentie van de boodschap die Paulus wereldkundig maakte is geen filosofie of traditie, geen wet of ritueel maar Iemand! Een mens die als eerstgeborene uit de doden vandaag gezeten is aan Gods rechterhand. Hij is “de Zoon van Gods liefde” en “beeld van GOD de onzienlijke”. Jazeker, Hij is de beloofde Christus die nu in “de ekklesia die zijn lichaam is”, verborgen is onder de natiën.  Maar vergis u niet: Hij is “de hoop der heerlijkheid”!

Alles in verband met Christus is vandaag verborgen. Ook ons leven is met Hem verborgen in God (Kol.3:3). Dat is geen mislukking of falen, maar geheel “naar Gods voornemen”. Want in het gegeven dat Christus “de hoop der heerlijkheid” is, ligt besloten dat de heerlijkheid geopenbaard wordt in de toekomst (Kol.3:4). Want hoop die gezien wordt is geen hoop (Rom.8:24).

De boodschap die Paulus uitdroeg is veelomvattend. Sterker nog: het is alomvattend! Want niets en niemand is er van uitgesloten (Kol.1:20). Wat een onvoorstelbare heerlijkheid heeft God via Christus voor elk mens in petto! En daarom: Hem verkondigen wij!

Delen: