GoedBericht.nl wijst op de ene GOD die alles beschikt en bij wie nooit iets mis gaat. Zij wijst op Jezus Christus als Redder der wereld. Jazeker, van alle mensen! Omdat GOD nooit laat varen de werken van zijn handen.
Uitgangspunt is de Bijbelse boodschap zoals Paulus deze als “apostel en leermeester van de natiën” heeft mogen bekendmaken. GoedBericht wil uitsluitend wijzen op wat “er staat geschreven”. Want “de Schrift” bewijst én verklaart zichzelf.
Ultimate Good News is live: vijftien jaar Engelstalig vertaalwerk krijgt een eigen thuisbasis.
20-06-2026 Lees verder
17-06-2026 Lees verder
05-06-2026 Lees verder
Een indringende roman over geloof, liefde, profetie en waarheid buiten de gebaande religieuze paden.
20-05-2026 Lees verder
De structuur van zeven keert terug in Schrift, natuur, muziek, licht en het ritme van het leven.
16-05-2026 Lees verder
21-06-2026 Lees verder
14-06-2026 Lees verder
14-06-2026 Lees verder
13-06-2026 Lees verder
De uitnemende glorie van de Zoon van Gods liefde, zoals Paulus deze beschrijft in Kolosse 1.
13-06-2026 Lees verder
13-06-2026 Lees verder
07-06-2026 Lees verder
Doet dan versterven de leden die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, kwade begeerte en de zelfverrijking, dat is afgodendienst.
Nadat Paulus heeft opgeroepen de dingen te bedenken die boven zijn, noemt hij nu wat behoort tot “de leden die op de aarde zijn”. Het gaat om begeerten die de mens naar zichzelf toe trekken. Hoererij, onreinheid, hartstocht en kwade begeerte hebben ieder hun eigen accent, maar hun gemeenschappelijke kenmerk is dat het eigen verlangen centraal staat.
Dat geldt ook voor wat doorgaans wordt vertaald met “hebzucht”. Het Griekse woord (> meer-hebben) duidt niet zozeer op het verlangen naar meer, maar het nemen van meer dan je toekomt. Het is jezelf bevoordelen ten koste van de ander. Het wordt elders (1Kor.6:10) dan ook in één adem genoemd met diefstal en roof. Paulus stelt zulke zelfverrijking gelijk aan afgodendienst, zoals hij dat ook in Efeze 5:5 doet. Dat lijkt een groot woord, maar bij een zelfverrijker moet alles wijken voor eigen gewin. Zijn god staat staat niet in een tempel, maar in de spiegel.
Waar wij als gelovigen de dingen zoeken die boven zijn, waar Christus is, ons leven, versterven vanzelf deze “leden die op aarde zijn”. Die gaan niet samen. Waar het hemelse gezocht wordt, verliest het aardse zijn greep.
Volgens berichtgeving van het Britse platform Middle East Eye zouden de Verenigde Staten en Israël werken aan plannen om Jordanië het beheer over de Tempelberg te ontnemen. De Amerikaanse regering ontkent dit inmiddels krachtig, maar het bericht laat wel zien hoe gevoelig en explosief de situatie rond deze plek inmiddels is geworden.
De Tempelberg – voor moslims bekend als Haram al-Sharif – wordt momenteel beheerd door de Jordaanse Waqf. Op het terrein bevinden zich de Al-Aqsa-moskee en de Rotskoepel. Tegelijk geldt deze plaats voor het Joodse volk als de locatie van de vroegere tempels.
Binnen de Israëlische politiek klinkt al langer de roep om grotere Joodse aanwezigheid en gebedsrechten op het terrein. Sommige religieuze groeperingen treffen zelfs voorbereidingen voor een toekomstige tempel en offerdienst. Dat maakt iedere verandering van de huidige status quo uiterst gevoelig.
Israëlische veiligheidsanalisten waarschuwden eerder al dat ingrepen rond de Tempelberg door de islamitische wereld kunnen worden opgevat als een directe provocatie of zelfs een oorlogsverklaring.
Opmerkelijk is dat de Bijbel inderdaad spreekt over een toekomstige tempel en offerdienst in Jeruzalem, terwijl tegelijkertijd de omheinde ruimte daarbuiten aan de natiën wordt gegeven (Openb. 11:1-2). Juist dat wekt de suggestie dat de aanstaande tempel niet op de plaats van de huidige Rotskoepel zal komen te staan, maar daarnaast. Vermoedelijk zuidelijker, bij de Gihon-bron, zodat beide heiligdommen naast elkaar zouden kunnen bestaan.
Bronnen:
MiddleEastEye
US and Israel ‘actively working’ to strip Jordan of Al-Aqsa custodianship, sources sayNederlands Dagblad:
Dreigt er een politieke crisis rond de Tempelberg? ‘Dit is een gevaarlijke escalatie’afbeelding: AI-gegenereerd