GoedBericht.nl logo
English Blog

3. de ‘zendingsopdracht’; Matteüs 28 (o.a.)

18 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle volmacht in de hemel en op de aarde. 19 Gaat dan heen, discipelt al de volken, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige Geest, hen lerende te bewaren al wat Ik u bevolen heb. 20 En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding van de aeon.
-Matteüs 28-

Met deze woorden sluit het Matteüs-evangelie af. Van een hemelvaart is hier geen sprake. Integendeel: de Heer Jezus verzekert zijn discipelen dat Hij bij hen blijft “al de dagen tot aan de voleinding van de aeon”. Deze slotwoorden verplaatsen ons naar de tijd dat Jezus alle volmacht die hij van Godswege heeft ontvangen, ook daadwerkelijk zal claimen. Het Evangelie van het Koninkrijk zal gepredikt worden aan alle volken:

13 Maar wie verduurt tot het einde, die zal behouden worden. 14 En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.
-Matteüs 24-

De vervulling van deze opdracht zal pas in de toekomst plaatsvinden. De twaalf apostelen hebben het nooit in hun hoofd gehaald om naar de andere volken te gaan, omdat eerst Israël tot erkenning zou komen (Hand.10:42). Pas daarna de overige volken (Hand.15:16,17).

Tegen de gangbare uitleg dat in Matteüs 28:19 sprake zou zijn van een waterdoop pleiten enkele belangrijke redenen:

  1. het idee dat we bij doop primair hebben te denken aan waterdoop is onjuist. Naar Jezus’ eigen zeggen was de doop van Johannes in water een type van de doop waarin Hij zou dopen (nl. in geest; Hand.1:5). De christelijke doop is een geestelijke aangelegenheid;
  2. de gedachte dat de natiën eerst een ritueel dienen te ondergaan om discipelen te kunnen zijn, is in strijd met de strekking van het NT. We worden door geloof gerechtvaardigd zonder enig ritueel (Hand.15:8-11);
  3. het onderwerp in Matteüs 28:19 is onderwijs: de natien zouden worden gediscipeld en ‘ondergedompeld’ (in onderwijs) “in de naam van Vader” “en van de Zoon en van de heilige Geest”;
  4. in de oudste bekende lezing van Matteüs 28:19 van Eusebius van Caesarea ontbreekt in het geheel een verwijzing naar een doop (“Gaat dan henen, dicipelt alle volken in mijn naam en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.”)

zie ook: gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest?

Delen: