genezing
09-02-2010 - Geplaatst door Andre Pietonderstaand artikel is een samenvatting van een studie van vóór 2010
God geneest, maar maakt óók ziek
We horen het niet vaak in de kerk, maar het staat er toch echt: God maakt niet alleen ziende, maar ook blind. Niet alleen sprekend, maar ook stom. Niet alleen horend, maar ook doof. Dat is een confronterende gedachte. Maar Job had het begrepen: “Zouden wij wel het goede van God aannemen en het kwade niet?” Alles, zowel goed als kwaad, is in Gods hand.
Exodus 4:11, Job 2:10
De HEERE, uw Heelmeester
Wanneer Israël als volk gehoorzaam zou zijn aan de stem van hun God, zou Hij niet alleen genezen, maar beter nog: voorkomen dat ze ziek zouden worden. Want dan zou Hij hun Heelmeester zijn. Gezondheid is een zegen die volgt op luisteren naar Gods stem. Niet primair genezing dus, maar het voorkómen van ziekte.
Exodus 15:26
Genezing begint in het hart
“Een vrolijk hart bevordert de genezing.” Veel lichamelijke kwalen zijn in wezen psychosomatisch. Dat wil zeggen: ze worden in belangrijke mate beïnvloed door onze gemoedstoestand. Vertrouwen, blijdschap, rust — het zijn genezende krachten. Vandaar ook dat het zogenaamde ‘placebo-effect’ zo krachtig werkt. Zelfs pillen zonder werkzame stof kunnen genezend werken… als men er maar vertrouwen in heeft.
Spreuken 17:22
Het Koninkrijk en genezing
In Matteüs 10 worden de discipelen eropuit gestuurd om het Koninkrijk der hemelen te verkondigen. Daarbij moesten ze ook zieken genezen, doden opwekken en melaatsen reinigen. Deze wonderen waren geen losstaande ’trucjes’, maar tekenen die wezen op de nabijheid van het Koninkrijk. Dat Koninkrijk zou worden opgericht, mits het volk zich zou bekeren.
Matteüs 10:5-8
Ook Marcus 16 spreekt over tekenen die de gelovigen zouden volgen. Maar in vers 20 lezen we dat deze woorden in die tijd vervuld zijn. Geforceerde pogingen om diezelfde tekenen nu nog toe te passen, leiden per definitie tot teleurstelling.
Marcus 16:18-20
Wonderen als teken
In het boek Handelingen zien we dat de genezingen niet op zichzelf staan, maar een symbolische betekenis hebben. De verlamde bij de Schone Poort is daarvan een treffend voorbeeld. De genezing van deze man illustreert wat God met Israël wilde doen: hen oprichten en binnenleiden in het Koninkrijk. Petrus roept dan ook op tot nationale bekering, opdat “tijden van verademing mogen komen van het aangezicht des Heren”.
Handelingen 3:19-21
Na Handelingen 28: geen genezing meer als teken
In Handelingen 28 verklaart Paulus — met een citaat uit Jesaja — dat Israël als volk de ogen en oren gesloten houdt. Daarom zou er geen genezing volgen. In plaats daarvan gaat het heil naar de heidenen. Die zullen horen, maar het zichtbare Koninkrijk blijft uit. De prediking verandert van karakter. Het zichtbare moet plaatsmaken voor geloof in het onzichtbare. Paulus noemt het later “de huishouding van de verborgenheid”.
Handelingen 28:27-28, Handelingen 1:6, Efeze 3:8-9
Geen zweetdoeken meer
Aan het begin van Paulus’ bediening lezen we hoe God buitengewone krachten deed door zijn handen. Zelfs zweetdoeken van zijn lichaam hadden genezende werking. Maar aan het einde van zijn leven lezen we hoe hij zijn medewerker Trofimus ziek moest achterlaten. De genezingen die tekenen waren, zijn daarmee verdwenen.
Handelingen 19:11-12, 2 Timotheüs 4:20
Geen ‘gebedsgenezers’ in de Schrift
De Bijbel kent geen ‘gebedsgenezers’. Enerzijds zijn er sommigen met de gave van genezing, anderzijds kan ieder bidden voor zieken. Maar de ene is geen synoniem voor de ander. ‘Gebedsgenezer’ is dan ook een verwarrende term die in de Schrift nergens voorkomt.
1 Korinthe 12:28,30
Geen mislukte genezingen, behalve…
In het Nieuwe Testament lezen we vrijwel nergens van mislukte genezingen. Uitzondering is Matteüs 17, waar de discipelen een jongen niet konden genezen. Niet omdat de jongen geen geloof had, maar omdat zíj te weinig geloof hadden.
Matteüs 17:16
Jakobus: de twaalf stammen en de laatste dagen
De brief van Jakobus is niet geschreven aan de gemeente zoals wij die vandaag kennen, maar aan “de twaalf stammen in de verstrooiing”. Zijn boodschap staat in het kader van “de laatste dagen”. In die context past ook zijn oproep tot gebed voor zieken.
Jakobus 1:1, Jakobus 5:3,8, Jakobus 5:17, Openbaring 11:6
De gemeente in Jakobus is een synagoge
In Jakobus 2:2 lezen we dat de geadresseerden in de synagoge samenkwamen. De “oudsten van de gemeente” in 5:14 zijn dus de oudsten van de synagoge. Zalving met olie was een typisch joods gebruik.
Jakobus 5:14, Marcus 6:13
Gelovig gebed of gelofte van geloof?
“Het gelovig gebed zal de lijder gezond maken” is een ongelukkige vertaling. Letterlijk staat er: “de gelofte van het geloof zal de lijder gezond maken”. Het gebruikte Griekse woord verwijst naar een typisch joods gebruik.
Handelingen 18:18, Handelingen 21:23