GoedBericht.nl logo
English Blog

Kolosse 1:14 – vrijkoping

21-08-2024 - Geplaatst door Andre Piet

… de Zoon van zijn liefde, 14 in wie wij de vrijkoping hebben, de vrijlating van de zonden.

Voordat Paulus gaat ‘uitpakken’ over de glorie van de Zoon van Gods liefde, merkt hij eerst nog op dat wij (als gelovigen) nu reeds in Hem “de vrijkoping hebben”. Het woord ‘vrijkoping’ (Gr.apo-lutroosis) betekent ‘loskoping’ en vandaar dat veel vertalingen hier ook spreken van ‘verlossing’. ‘Vrijkoping’ verwijst naar bevrijding door betaling van een losprijs. In Efeze 1:7 lezen we: in Hem hebben we de vrijkoping door zijn bloed. Christus stierf en “het bloed van het kruis” (Kol.1:20) is de prijs die Hij betaalde om ons vrij te kopen. Nergens wordt expliciet gezegd aan wie de losprijs werd betaald, maar per definitie wordt ze betaald aan degene die gevangenhoudt.

Slechts door te sterven (=de losprijs) kon Christus ook opstaan als Eersteling uit de doden (Kol.1:18). Zó bevrijd Hij allen die in de macht van dood gevangen zijn. Deze ‘vrijkoping’ wordt door Paulus altijd als toekomstig voorgesteld. Bijvoorbeeld in Romeinen 8:23: de vrijkoping van ons lichaam(= de opstanding). En in Efeze 4:30 lezen we dat we verzegeld zijn “tegen de dag van de vrijkoping”. Maar hoewel deze vrijkoping toekomstig is, hebben we haar nu al. Ze is gegarandeerd in de Geest waarmee we zijn verzegeld!

Delen: